Syrror på vift

Kategori: Vietnam

23 - 27 februari, sluttampen

23 februari

Klockan 8.30 kom taxin för att hämta upp oss tjejer som var kvar på ön. Det var dags för semesterns andra och sista båttur, denna gången i södra delen av Phu Quoc. Vi fick se en pärlfarm, snorklade på två olika ställen och avslutade trippen på Bai Sao beach. Kvällen ägnades åt att strosa runt på nattmarknaden för att fylla upp det sista som fick plats i resväskorna.

Här visade dom hur dom gör för att plocka ur pärlorna

Påstigning

Mat på nattmarknaden

24 februari

Näst sista dagen på ön för de flesta av oss och den skulle tas tillvara på. Upp tidigt för att hyra moppe en sista gång och det bar av mot Sao beach igen. Där stannade vi tills efter lunch för att sedan köra vidare till Coconut prison som användes under Vietnamkriget. Det var gripande att besöka fånglägret, men väldigt glada att vi åkte dit och fick se. Det var inte så länge sen kriget ägde rum och det är skrämmande.

Från fängelset åkte vi till en strand som vi hört gott om som skulle ligga i närheten. Vi fick köra lite kringelikrokvägar för att komma dit, bland annat genom en liten by där vi möttes av ett gäng glada barn som ropade "helloooo" så fort vi körde förbi.

Efter en dag på vift är det alltid skönt att komma hem till hotellet för att fräscha till oss, så det gjorde vi. Vi mötte senare upp Michelle och Josse på Mai Spa för våra favoritdrinkar. Där satt vi och paltade länge och väl innan Rory's mättade våra magar med god mat. På Rory's träffade vi som vanligt massor av människor, många som reser runt på egen hand och det är alltid roligt att höra om deras äventyr.

Coconut prison

I dessa burar hölls Vietnameserna fångna  för att bli torterade.

I varje barack hade de ställt upp som olika scener, här passade fångarna på att roa sig med musik bland annat.

Från fängelset mot stranden, mötte där dessa sötisarna.

25 februari

Sista dagen på ön (undantag för Michelle) spenderades på hotellet för packning följt av poolhäng. Flyget mot Ho Chi Minh gick inte förrän 21-tiden så vi hade gott om tid att dona färdigt innan taxin hämtade upp oss. Framme i Ho Chi Minh vinkade vi hejdå till Alexander och Annie som är hemma i Kalmar om bara några timmar. Sofie, Emma och Anes vill inte åka hem så vi blev kvar en natt här. Vi spenderade natten på ett väldigt fint hotell.

Mot Ho Chi Minh

Sofie skulle ta på sig BH:n när vi skulle ner till receptionen för att boka trippen till tunnlarna, det gick fint.

26 februari

Vid 8.45 hämtades vi upp av en guide för att ta oss till Cu Chi tunnels, tunnlar som användes under Vietnamkriget där människor främst gömde sig under bombattentat. Vår tourguide var väldigt påläst så det var riktigt intressant att höra honom berätta. Vi fick bland annat gå genom en av tunnlarna och smaka vad soldaterna livnärde sig på. Det var en rot som tydligen var giftig när den var rå så hade vi ätit den utan att den var tillagad hade vi blivit höga som hus.

Vid 14-tiden var vi tillbaka inne i staden och blev avsläppta vid ett museum, som också hade mycket att ge. Efter det har vi mestadels vandrat runt i staden för att suga in så mycket som möjligt på så här kort tid. Vi lämnar Vietnam tidigt imorgon bitti så snart beger vi oss mot flygplatsen. Vi som är kvar får väldigt mycket mersmak när man åker på en sådan här resa. Vi vill inte åka hem! Charterresor kan slänga sig i väggen! Vi vill bara uppleva meeeer, se mer av världen och bli rikare på erfarenheter. Imorgon kväll är vi hemma i Kalmar igen och slängs direkt in i vardagen, det känns just nu inte särskilt lockande. Men vi har inte ens ett år kvar på vår utbildning och det finns ingenting som stoppar en, vill man så kan man!

Kram på er där hemma i Sverigeland, snart ses vi!

Ett stopp på vägen till tunnlarna. Många har råkat ut för skador på grund av kriget som gör att de är handikappade, på detta stället arbetade de med att göra superfina tavlor, burkar m.m., bland annat utav äggskal.

Olika fällor som vietnameserna använde sig av under kriget.

Sandaler som är vända åt andra hållet så fotspåren man lämnar efter sig ser ut som man gått åt andra hållet.

Secret entrance.

Sååå varmt nere i tunneln vi gick igenom.

Pigga gänget på väg tillbaka till staden.

Museet.

The best burger in Vietnam*

22 februari - Drinkar, rispåse och kaos

Vi började dagen med att packa ihop våra saker för att förbereda för byte av hotell. Idag var det Ida och Felizias tur att lämna oss, men inte för att åka hem utan vidare till Malaysia. Efter frukosten ringde vi taxi för att åka till det andra hotellet men väl det blev det krångel. Hotels.com som vi bokat genom hade inte skickat någon bekräftelse till hotellet så där fanns inget rum till oss. Efter en tids bestyr dumpade vi väskorna i lobbyn och gick ner till stranden istället. Vi tog kontakt med Hotels.com för att be dom ordna upp detta åt oss. Var skulle vi annars tillbringa natten? Dessutom hade vi redan betalat för hotellet så vi ville bara lösa problemet snabbast möjligt så vi kunde ta vara på dagen. Med hjälp av Annies syster som kunde ringa Hotels.com löste dom ett hotell till oss, "Ni får ett annat hotell, Hong Bin Bungalow heter det, det ligger bara en bit ifrån". Ja jo vi vet var det ligger, det är ju bara där vi bott i 10 dagar nu, hahah. Dagen på stranden avslutades med happy hour på vårt favoritdrinkställe innan vi åkte tillbaka till vårt gamla hotell. Det gör dock ingenting för vi trivs verkligen här. Det är supermysigt, bra standard och trevlig personal.

Nu är vi alltså bara 5 (6?) av 9 kvar. Julia har bekräftat att hon är hemma nu, dock utan sin väska som är kvar i Vietnam. Ida och Felizia är framme i Malaysia. Michelle är kvar här på ön men bor på ett annat hotell med Josse. Så nu har vi fått en annan Bungalow där Emma, Sofie, Annie, Alex och Anes bor. Snart ska vi inta sängarna innan det blir upp för båttur nummer två på denna resa, imorgon åker vi i riktning mot söder.

I solnedgången med drinkar i händerna satt vi ovetandes till 19-tiden om var vi skulle tillbringa natten, men vi det gjorde oss ingenting. "Det löser sa".

På båtturen här om dagen skulle vi ta lite bilder under vattnet med Sofies vattentäta mobil, tänkte vi. Det gick ju bra. Efter några tryck dog den helt. Telefonen har nu tillbringat några dagar liggandes i en rispåse. Denna rispåse har Sofie kånkat på hit och dit. Restaurangen som vi hämtade riset från ville nämligen ha tillbaka det, och lämna tillbaka det tänkte vi. Det har dock inte blivit av än så denna rispåse följer med oss hela tiden nu tills vi får tillfället i akt och faktiskt lämnar det. Frågan är vad dom tänkt göra med riset. Koka det och servera nästa gäst som beställer in lite fried rise med biff.

20-21 Feb

Detta inlägget skulle kommit upp igår men internet ville inte som vi så det kommer upp med ett dygns försening istället.

20 Feb

När vi vaknade var det stora moln på himlen vilket det varit de senaste morgonarna men det har spruckit upp på förmiddagen, yeey!! Vi tog därför en taxi för att ta oss till coconut prison här på ön. Det skulle vara en sevärdhet från Vietnamkriget. Väl framme var det stängt så vi sa fuck it vi drar till Sao Beach istället vilket var tur då det blev klarblå himmel och stekande sol lagom till vi kom dit. Efter en lång dag på den vita stranden var det dags för Julia att packa väskan för att återvända hem till Sverige. Det kändes konstigt och vemodigt att vinka henne farväl efter denna underbara resa. Vi saknar henne redan massor! Meeeen vi välkomnar istället Josefine (Michelles flickvän) till ön. Nästan alla av oss blev avundssjuka på Michelle som äntligen fick krama om sin partner. Kvällen avslutades på en restaurang vid stranden samt vattenpipa på Malabar som många andra kvällar.. Underbart!! Vi har träffat ett härligt gäng från Schweiz som backpackar här i Asien så efter Malabar drog vi vidare till Rorys för drinkar och gutt häng. Något vi reflekterat över är hur vi människor är vanemänniskor och hittar sina rutiner var man än befinner sig såsom solställen och restauranger samt gutt häng.

21 Feb

Då gårdagskvällen blev senare än planerat blev dagens moppetur lite försenad. Vi råkade nämligen inte komma i säng förrän halv 4-tiden, men lika glada för det gasade iväg vid tio-tiden idag, något slitna. Det är en sådan frihetskänsla att gasa upp mopeden ordentligt på vägarna här i Vietnam som bjuder på vackra vyer vart man än vänder blicken. På vissa ställen är trafiken inte så tät men på andra ställen är det mopeder, lastbilar, taxis m.m åt vilket håll man än tittar. Vi gillar dock körsättet de har här då det inte finns så mycket regler. Man bara gasar, tutar lite för att tala om "här kommer jag" och kör! Love it! Efter en lång grusväg som var alldeles röd och med tät djungel längs sidorna hamnade vi vid en strand som låg helt öde. Det var en del fiskebåtar i början av stranden så vi fick vandra ett par kilometer längs strandkanten med svetten som rann innan vi hittade det perfekta stället med klarblått vatten. Botten var täckt av röda sjöstjärnor, hur fint? Krabborna sprang längs stranden och bildade små högar som liknade sandbajskorvar haha. Vi hittade även några konstiga djur som såg ut som stenar,  när vi tittade närmare såg vi att dom var som svarta, slemmiga maneter med lysande blå prickar och rött hår. What the fuck was that? Det fanns ingen skugga på stranden eftersom djungeln låg precis bakom, och där hade de rödbrända av oss ingen lust att slå sig ner. Efter ett par timmar gick vi tillbaka den långa (och svettiga) vägen till mopederna för att köra hemåt för en sen lunch. Eftersom stranden var så öde fanns där varken mat eller vatten, så lunchen fick bli först när vi kom hem igen. Efter lite häng på rummen samt flytt till endast den ena bungalown begav vi oss för en sista middag tillsammans med Ida och Felizia, imorgon åker dom vidare till Malaysia.

20/2

21/2

Använder mycket aloe vera för att tänka på vår hud lite, fick bli lite ansiktsmask här med aloe vera men vi kunde inte sluta skratta åt hur fina vi såg ut.

Myggen fortsätter äta på Emma

Bilden är tagen från en annan kväll men är samma restaurang

18 - 19 februari

Efter vi bloggat igår kväll gick vi mot en restaurang som vi läst skulle ha liveband på lördagar. Väl där var det inte mycket att ha, ganska tomt på folk och musiken var inte den bästa. Vi gick en bit längs stranden för att hitta ett annat passande ställe. Vi var nära att hamna på Rory's igen efter en tidigare lyckad kväll där, men innan vi kom fram dit hamnade vi på ett annat ställe. Det var bara tjejerna till middagen så vi hade girlsnight. Med mättade magar gick vi vidare till Malabar ännu en gång för att träffa grabbarna och andra som är här från Kalmar; Ellen och hennes kompisar samt Emma och Robin. Där satt vi någon timme innan en del av gänget avslutade kvällen på Rory's, som är det enda stället vi sett som har öppet lite längre.

Idag har vi bara legat på playan med lite mulet väder. Men det har varit ganska skönt för våra kroppar, huden behöver vila lite från solen också. Nu sitter vi och bokar hotell för sista veckan samt flyg till Ho Chi Minh där vi flyger hem ifrån. Kvällen är Julias sista för denna resan så vi ska njuta rejält. Vi nio har bott på varandra i snart 6 veckor och har alla kommit varandra närmre. Det har varit lite små dispyter, vi har alla starka personligheter så det är inte så konstigt. Men vi är ett riktigt gutt gäng som funkar bra ihop.

Personen nedanför kom fram igår under middagen till bordet, bakifrån började hon klappa Julia om kinderna och skrattade. Hon satte sig bredvid Julia och pekade på telefonen så Julia plåtade. En glad tanta som verkade lite på lyset, men så skön. hon bara kom fram från ingenstans och slog sig ner vid bordet. Vi kunde inte kommunicera alls eftersom hon inte pratade engelska.

Ett nytt husdjur

Lunch

Emma är populär bland myggorna

Poolhäng de sista timmarna innan solen gick ner

17 - 18 februari

Igår (17/2) var vi på utflykt. Alexander åkte iväg för att dyka på södra sidan av ön, han träffade på lite alla möjliga fiskar och havsdjur, en rocka på 1,5 meter. Annars tyckte han de mest låg skit och skräp längs botten och de instruktörerna berättade att de överfiskar här och inte städar så havet dör sakta men säkert..  sjukt sorgligt....han och de andra dykarna passade på att städa lite på botten och plockade ihop över 15 kg skräp.

Resten av gänget blev hämtade på hotellet vid 08.00 och åkte ner till hamnen där vi hoppade på en båt och gled ut på havet. Båten guppade sakta men säkert mot första ön som heter Fingernail Island. Där plumsade vi i med våra cyklop och tänkte inte ett dugg på hajar. Vi snorklade vid reven och blev ganska besvikna då vattnet var grumligt och inte så mycket färger att se bland korallerna. Så vidare tuffade vi på guppande vågor i stekande sol i våra solstolar uppe på däck till nästa ställe som var Turtle Island. Där var snorklingen betydligt mycket bättre. Där simmade det runt massa olika fina fiskar med både prickar och ränder. Hälsade även på Doris från filmen Hitta Nemo. Julia och Anes var snabbt uppe på båten igen när de stötte på en orm i vattnet. Felizia var snäppet snabbare upp ut ur vattnet när hon fick höra om ormen. Vi har aldrig sett henne simma så fort. Resten av gänget fortsatte snorkla vidare ändå. Michelle och Ida låg sjösjuka på båten mer än halva resan men lika glada var dom för det :). Efter en lyckad och härlig dag på havet, brända som små kräftor delade vi upp oss och åt middag på lite olika ställen. Julia, Annie, Felizia och Ida ville äta fisk men de dom inte visste var att de beställde in en riktig hel mördafisk men ack så god den var. De åt allt, till och med fenorna och fjällen. Kina har kinafierat oss med deras matkultur att inget ska gå till spillo. Emma, Sofie och Michelle gick till en restaurang vid stranden där de satte sig i puffande sackosäckar vid strandkanten och smuttade på drinkar, delade på en pizza och hade djupa samtal om livet, tankar och känslor! En helt fantastisk kväll som de tre damerna avslutade med ett nakenbad.

18/2, Idag ställde vi ingen klocka på morgonen utan valde att ta dagen som den kom. Vi vaknade iallafall vid halv 9 på morgonen och åt frulle samt gjorde oss redo för ännu en stranddag. Vädret fortsätter vara fantastiskt.. vi njuter!!! Idag har det varit den varmaste dagen hittills, mellan 35 och 40 grader. Men de känns inte jobbigt varmt, vi får bara bada lite oftare men vattnet är så skönt så det är inga problem. Vi har badat och solat och hängt i skuggan. Bränt oss ännu mer. Vissa av oss har lämnat kräftstadiet och gått över till hummerröd färg. Yolo va fan. Vi måste ju få färg? (kommer vi definitivt inte tänka inatt)

Nu ska vi snart vidare till en restaurang längs stranden som har livemusik på lördagar. Vi får väl se vad denna kvällen bär oss mot. Vi har varandra och lever livet. PUSS på er där hemma. Hoppas ni är avundsjuka på oss för vi är t.o.m avundsjuka på oss själva.

/ Gänget

På däck

Michelle, Emma, Sofie, Julia och Anes

Lika röd som burken

Sofie och Emma gick för att ta en Aloe Vera massage i solnedgången

Fina fisken

Gott häng i puffarna

Vidare för en sista öl på en annan bar innan nattbad

18/2

Michelle har fått sig en fin bränna

Bad i poolen på hotellet

Tittut

16 februari

Klockan ringer och gänget stiger upp, ta tillvara på dagen. Sova kan vi göra när vi kommer hem. Frukost har vi på hotellet så efter vi fått i oss den bar det av med mopederna igen. Först bar det av mot ett vattenfall vi hört talas om. Och jo visst, ett vattenfall var det men denna årstiden är det så pass torrt så det rann inte särskilt mycket. Snabbt överstökat och tåget av mopeder åkte vidare mot en fiskeby. På vägen flög Aleks hjälm av och kåpan på en moped lossnade (precis som förra gången), men vi kom dit vi skulle iallafall. I fiskebyn fanns det fisk.. och annat från havet. Det var det. Haha snabbt sett, men en mysig liten by.

11.30 och ligan var hungriga. Mot stranden för att hitta något att äta. Efter en stunds körande hamnade vi på samma strand som ligger vid hotellet. Pilla i oss mat för att snabbt få doppa sig, skönaste badet hittills. Efter att ha tagit tillvara på de sista soltimmarna satte vi oss på en bar för favorit i repris; öl och vattenpipa i solnedgången lyssnandes till Hotel California följt av middag. Fem timmar senare är vi hemma igen och ska försöka hinna sova lite innan det är dags för uppstigning. När vi klev in i en av våra bungalows ikväll lät det ett märkligt ljud från en av sängarna, det var skrapande och det lät kontinuerligt. Osäkra på om det var en av våra ödlor till husdjur som letat sig in så vi gick för att hämta någon i receptionen som kunde ta ut den. Precis när dom kom för att hjälpa oss tystnade ljudet och vi hittade aldrig den misstänkte. Kan hända att Sofie eller Emma vaknar med något okänt på pannan inatt, kan bli spännande.

Imorgon blir det båttur med snorkling norrut. Godnatt folket!

Igårkväll

En av våra bungalows

I fiskebyn

Lunch på stranden

Emma och Robin som vi träffat här nere, Aleks som känner dom sedan tidigare

13 - 15 februari

Hej på er!

Här sitter vi i värmen, mer eller mindre solbrända hela ligan. Vi har haft tre otroligt underbara dagar med strålande solsken. Första dagen gick vi ner till stranden som bara ligger ett par hundra meter från där vi bor. Där tillbringade vi nästan hela dagen. Alla var helt lyriska över värmen och den fina stranden. Andra dagen här på ön hyrde vi moppar för att åka till en annan strand som ligger på andra sidan kusten. Det tog ca 500m innan Anes och Ida fick punka på sin moped. Vad gör vi nu?! Gick in på närmsta hotell för att be dom kontakta vårt hotell. Det tog inte lång tid innan hotellet kom med en ny moped till oss och efter en halvtimme var vi på vägen igen. Med våra små hjälmar gasade vi vidare till andra sidan ön. Väl framme möttes vi av kritvit sand och öppet hav med vågor, som vi direkt började hoppa och leka i. Vi tog varsin solstol och la oss vid strandkanten. Efter många timmars sol på den fantastiska stranden tog vi mopparna tillbaka till stranden vi var på första dagen. Där satt vi och tittade på solnedgången och skålande för alla hjärtans dag. På baren hängde det hjärtanballonger och solnedgången var väldigt romantisk. Hem för att duscha av oss, för att sedan återigen gå ner till stranden och äta en romantisk middag. En öl blev två, tre, fyra.... Dansande på stranden med en sprakande brasa avslutades kvällen på topp!

Dag 1

Dag 2

Bai Sao Beach

Idag har vi haft ännu en dag i solen och dumma nog trodde vi att "äh, nu har kroppen börjat vänja sig vid solen" eftersom vi använt faktor 30 & 50, och inte bränt oss hittills. Ojo, smart tänkt. Nu sitter vi här med mer eller mindre röd hud allihopa. Tur det finns aloe vera-massage för en hundralapp efter en dag i solen. Massagen liknade den vi fick i Kina på många sätt, men mycket bättre. De var inte blyga för att ta och piska lite här och där. Ner med troskanten för att komma åt och smörja in hela kroppen med svalande aloe vera. Det ska vi göra fler gånger!

När man försöker ta kort på solnedgången och fokus blir fail..

12 februari - mot Vietnam, Phú Quoc

Klockan ringer tidigt och alla snoozar, ingen vill gå upp, men upp måste vi för nu drar vi på semester på riktigt. 11.45 lyfte flyget från Shanghai till Guangzhou för att sedan ta oss vidare med nästa flyg till Phú Quoc Island i Vietnam. Doften av utlandet var det första som slog oss i fejan när vi steg av flygplanet, ni vet den där utomlandsdoften; klor, gräs, frukt, hav, ljummen luft you name it. Som vi har längtat efter denna värme! I taxin från flygplatsen till hotellet hänge vi ut våra huvuden som hundar och bara andades in vietnamesisk luft. Väl framme blev det klänning och shorts för hela slanten för att sedan utforska området vi bor på. Ner på en gata där vi drack en öl och skålade in de kommande veckorna i paradiset.

Just nu sitter vi och bloggar till er där hemma från vår lilla terrass. Vi har två stycken supermysiga bungalows jämte varandra med varsin liten trädgård med hängmatta. Hur mysigt? Vi har även lite husdjur, tre ödlor. En stor som heter Lennart. Han är ljusblå med röda prickar och är supersöööt, sen hans två kompisar Börje och Sören. Det är väll bara att vänja sig med alla husdjur. I morgon blir det beachen och paraplydrinkar! Woop wooop! Hoppas ni har det bra hemma i Sverige. Varma hälsningar från hela gänget!

På väg till tunnelbanan och vidare mot flygplatsen

Alla har varit så oerhört pigga idag efter de få timmar sömn vi fått i Shanghai. Som vi sa i Peking, "vem behöver sova när man befinner sig här?". Det gav utslag men så värt, Shanghai är en stad alla borde uppleva.

Med tre taxis tog vi oss till hotellet här på Phú Quoc, Alex fick åka ensam med alla väskor.

Skålar in kommande veckorna.

Bloggdags på terassen

10 dagar kvar

Hej! Vi är ett gäng på nio sjuksköterskestudenter som ska på äventyr. Vi går i termin 5 av 6 och ska vara iväg i ca sex veckor. 12/1 går tåget mot Köpenhamn och vidare med flyg mot Kina. Där ska vi vara i fyra veckor och främst ägna oss åt vår VFU (praktik). I mitten på februari flyger vi vidare till Vietnam där vi ska semestra. Denna bloggen skapar vi för att ni här hemma ska få följa med på vår resa, men också för att ha som ett minne. Häng med, nu bär det snart av!