Syrror på vift

7 - 8 februari

Godkväll från Shanghai! Nu är vi äntligen här.

Igår var sista dagen i Wenzhou och den spenderades hemma hos en av våra lärare där vi åt mat, massooooor av mat. Dom äter verkligen länge här, åtminstone när det är speciella tillställningar. Vi fick först sätta oss i soffan i vardagsrummet, där vi åt diverse plock; frön, nötter, någon frukt som påminner om Litchi (supergod!). Efter det fick vi hjälpa till att göra dumplings, jättefina blev dom... Vi välkomnades efter ett tag till bordet när maten var serverad (när vi för övrigt ätit ytterligare lite plock i vardagsrummet). I köket fanns ett bord utan stolar, men fullt av mat. Det var bara att hugga in, redan mätta efter allt från vardagsrummet. Där stod vi i ca 2 timmar och åt, och åt och åt lite till. In kom hela tiden nya rätter och vi har förstått att det är oförskämt att inte smaka på allt. Det var jättegott och vi hade väldigt trevligt med våra lärare, dom är så mysiga! Efter maten satte vi oss i soffan igen, och åt lite till.

Ut i det fina vädret körde vi i olika bilar till ett museum. Det var inte lätt att förstå all historia eftersom det mesta var textat på kinesiska, men mysigt var det att strosa runt där inne. Det var lite sorgligt att säga hejdå till alla lärare efter detta, dom har alla varit så hjälpsamma, underbara människor.

Gårdagskvällen avslutades till sist med en nudel och en öl, det är en fin kombo det!

Imorse steg vi upp vid 08 för att packa ner det sista i väskorna. Bussen hämtade oss vid 12, som lite oklart körde oss mot tågstationen. Ett tag trodde vi han körde mot flygplatsen, vilket gjorde oss lite nervösa men vi kom dit vi skulle tillslut. Vi tog ett tåg som körde 300 km/h, det tog ca 4 h. Vidare med tunnelbana mot hotellet, för att sedan vandra den sista kilometern till rätt adress. Sparka inte väskorna på rummet för att rusa ut i staden. MAT! Vi alla var tomma i magen och behövde få i oss lite energi. Hotellet här är som lyx för oss, vår standard har sjunkit lite sedan vi lämnade Sverige. Vi har en TV på rummen nu, känns som man är miljonär.

Imorgon väntas nya äventyr, puss och godnatt!

Hemma hos läraren

In the making of dumplings

En av alla ting på museet.

Hejdå rummet!

Sista hissåket på campuset

De senaste dagarna har det stått att det varit hälsofarlig luft i Wenzhou, smog-deluxe, utsikten från en av våra balkonger.

I entrén till hotellet här i Shanghai.