Syrror på vift

23 - 27 februari, sluttampen

23 februari

Klockan 8.30 kom taxin för att hämta upp oss tjejer som var kvar på ön. Det var dags för semesterns andra och sista båttur, denna gången i södra delen av Phu Quoc. Vi fick se en pärlfarm, snorklade på två olika ställen och avslutade trippen på Bai Sao beach. Kvällen ägnades åt att strosa runt på nattmarknaden för att fylla upp det sista som fick plats i resväskorna.

Här visade dom hur dom gör för att plocka ur pärlorna

Påstigning

Mat på nattmarknaden

24 februari

Näst sista dagen på ön för de flesta av oss och den skulle tas tillvara på. Upp tidigt för att hyra moppe en sista gång och det bar av mot Sao beach igen. Där stannade vi tills efter lunch för att sedan köra vidare till Coconut prison som användes under Vietnamkriget. Det var gripande att besöka fånglägret, men väldigt glada att vi åkte dit och fick se. Det var inte så länge sen kriget ägde rum och det är skrämmande.

Från fängelset åkte vi till en strand som vi hört gott om som skulle ligga i närheten. Vi fick köra lite kringelikrokvägar för att komma dit, bland annat genom en liten by där vi möttes av ett gäng glada barn som ropade "helloooo" så fort vi körde förbi.

Efter en dag på vift är det alltid skönt att komma hem till hotellet för att fräscha till oss, så det gjorde vi. Vi mötte senare upp Michelle och Josse på Mai Spa för våra favoritdrinkar. Där satt vi och paltade länge och väl innan Rory's mättade våra magar med god mat. På Rory's träffade vi som vanligt massor av människor, många som reser runt på egen hand och det är alltid roligt att höra om deras äventyr.

Coconut prison

I dessa burar hölls Vietnameserna fångna  för att bli torterade.

I varje barack hade de ställt upp som olika scener, här passade fångarna på att roa sig med musik bland annat.

Från fängelset mot stranden, mötte där dessa sötisarna.

25 februari

Sista dagen på ön (undantag för Michelle) spenderades på hotellet för packning följt av poolhäng. Flyget mot Ho Chi Minh gick inte förrän 21-tiden så vi hade gott om tid att dona färdigt innan taxin hämtade upp oss. Framme i Ho Chi Minh vinkade vi hejdå till Alexander och Annie som är hemma i Kalmar om bara några timmar. Sofie, Emma och Anes vill inte åka hem så vi blev kvar en natt här. Vi spenderade natten på ett väldigt fint hotell.

Mot Ho Chi Minh

Sofie skulle ta på sig BH:n när vi skulle ner till receptionen för att boka trippen till tunnlarna, det gick fint.

26 februari

Vid 8.45 hämtades vi upp av en guide för att ta oss till Cu Chi tunnels, tunnlar som användes under Vietnamkriget där människor främst gömde sig under bombattentat. Vår tourguide var väldigt påläst så det var riktigt intressant att höra honom berätta. Vi fick bland annat gå genom en av tunnlarna och smaka vad soldaterna livnärde sig på. Det var en rot som tydligen var giftig när den var rå så hade vi ätit den utan att den var tillagad hade vi blivit höga som hus.

Vid 14-tiden var vi tillbaka inne i staden och blev avsläppta vid ett museum, som också hade mycket att ge. Efter det har vi mestadels vandrat runt i staden för att suga in så mycket som möjligt på så här kort tid. Vi lämnar Vietnam tidigt imorgon bitti så snart beger vi oss mot flygplatsen. Vi som är kvar får väldigt mycket mersmak när man åker på en sådan här resa. Vi vill inte åka hem! Charterresor kan slänga sig i väggen! Vi vill bara uppleva meeeer, se mer av världen och bli rikare på erfarenheter. Imorgon kväll är vi hemma i Kalmar igen och slängs direkt in i vardagen, det känns just nu inte särskilt lockande. Men vi har inte ens ett år kvar på vår utbildning och det finns ingenting som stoppar en, vill man så kan man!

Kram på er där hemma i Sverigeland, snart ses vi!

Ett stopp på vägen till tunnlarna. Många har råkat ut för skador på grund av kriget som gör att de är handikappade, på detta stället arbetade de med att göra superfina tavlor, burkar m.m., bland annat utav äggskal.

Olika fällor som vietnameserna använde sig av under kriget.

Sandaler som är vända åt andra hållet så fotspåren man lämnar efter sig ser ut som man gått åt andra hållet.

Secret entrance.

Sååå varmt nere i tunneln vi gick igenom.

Pigga gänget på väg tillbaka till staden.