Syrror på vift

20-21 Feb

Detta inlägget skulle kommit upp igår men internet ville inte som vi så det kommer upp med ett dygns försening istället.

20 Feb

När vi vaknade var det stora moln på himlen vilket det varit de senaste morgonarna men det har spruckit upp på förmiddagen, yeey!! Vi tog därför en taxi för att ta oss till coconut prison här på ön. Det skulle vara en sevärdhet från Vietnamkriget. Väl framme var det stängt så vi sa fuck it vi drar till Sao Beach istället vilket var tur då det blev klarblå himmel och stekande sol lagom till vi kom dit. Efter en lång dag på den vita stranden var det dags för Julia att packa väskan för att återvända hem till Sverige. Det kändes konstigt och vemodigt att vinka henne farväl efter denna underbara resa. Vi saknar henne redan massor! Meeeen vi välkomnar istället Josefine (Michelles flickvän) till ön. Nästan alla av oss blev avundssjuka på Michelle som äntligen fick krama om sin partner. Kvällen avslutades på en restaurang vid stranden samt vattenpipa på Malabar som många andra kvällar.. Underbart!! Vi har träffat ett härligt gäng från Schweiz som backpackar här i Asien så efter Malabar drog vi vidare till Rorys för drinkar och gutt häng. Något vi reflekterat över är hur vi människor är vanemänniskor och hittar sina rutiner var man än befinner sig såsom solställen och restauranger samt gutt häng.

21 Feb

Då gårdagskvällen blev senare än planerat blev dagens moppetur lite försenad. Vi råkade nämligen inte komma i säng förrän halv 4-tiden, men lika glada för det gasade iväg vid tio-tiden idag, något slitna. Det är en sådan frihetskänsla att gasa upp mopeden ordentligt på vägarna här i Vietnam som bjuder på vackra vyer vart man än vänder blicken. På vissa ställen är trafiken inte så tät men på andra ställen är det mopeder, lastbilar, taxis m.m åt vilket håll man än tittar. Vi gillar dock körsättet de har här då det inte finns så mycket regler. Man bara gasar, tutar lite för att tala om "här kommer jag" och kör! Love it! Efter en lång grusväg som var alldeles röd och med tät djungel längs sidorna hamnade vi vid en strand som låg helt öde. Det var en del fiskebåtar i början av stranden så vi fick vandra ett par kilometer längs strandkanten med svetten som rann innan vi hittade det perfekta stället med klarblått vatten. Botten var täckt av röda sjöstjärnor, hur fint? Krabborna sprang längs stranden och bildade små högar som liknade sandbajskorvar haha. Vi hittade även några konstiga djur som såg ut som stenar,  när vi tittade närmare såg vi att dom var som svarta, slemmiga maneter med lysande blå prickar och rött hår. What the fuck was that? Det fanns ingen skugga på stranden eftersom djungeln låg precis bakom, och där hade de rödbrända av oss ingen lust att slå sig ner. Efter ett par timmar gick vi tillbaka den långa (och svettiga) vägen till mopederna för att köra hemåt för en sen lunch. Eftersom stranden var så öde fanns där varken mat eller vatten, så lunchen fick bli först när vi kom hem igen. Efter lite häng på rummen samt flytt till endast den ena bungalown begav vi oss för en sista middag tillsammans med Ida och Felizia, imorgon åker dom vidare till Malaysia.

20/2

21/2

Använder mycket aloe vera för att tänka på vår hud lite, fick bli lite ansiktsmask här med aloe vera men vi kunde inte sluta skratta åt hur fina vi såg ut.

Myggen fortsätter äta på Emma

Bilden är tagen från en annan kväll men är samma restaurang